Scania och Proton Engineering slår följe på elektrifieringsresan
Proton Engineering är utvald partner när Scania inleder sin stora omställning till elektrifierade fordon. Det blir en fartfylld resa med många spännande kurvor på vägen, lovar Scanias Sourcing Manager Camilla Linderberg.
– Det här projektet ställer helt nya krav på våra leverantörer i form av snabbhet, flexibilitet och återkoppling.
Ständiga förändringar
När hela samhället ställer om för att bli mer hållbart och klimatvänligt står elektrifieringen av gods- och persontransporter i centrum. Som en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar är svenska Scania en av drivkrafterna.
– Vi driver just nu ett stort elektrifieringsprojekt som omfattar alla typer av fordon. Ellastbilar, elbussar men också laddning och laddinfrastruktur. Tanken är att vi ska kunna hjälpa våra kunder att framtidssäkra sin fordonsflotta. I det här projektet har Proton Engineering blivit nominerat för leverans av en hel del artiklar, berättar Camilla Linderberg som är Sourcing Manager på Scania i Södertälje. Camilla Linderberg har jobbat som inköpare på Scania lastbilar i sju år, de senaste två med fokus på projekt.
– Under en period arbetade jag även som prototypinköpare, vilket innebär att jag har haft kontakt med Proton Engineering under alla mina år på Scania. Vi är glada att vi har en mångsidig leverantör som både kan erbjuda serie- och protyptillverkning.
Scania och Proton Engineering har samarbetat sedan 1960-talet, men med det nya elektrifieringsprojektet tar man tillsammans steget in i en ny era. Ordern avser serietillverkning på artiklar för Scanias nya ellastbilar med fokus på rör som ju är tillverka prototyper till Scanias nya eldrivna bussar. Omställningen från traditionella förbränningsmotorer till el påverkar hela leverantörskedjan, konstaterar Camilla Linderberg.
– En av utmaningarna är att det är första gången vi gör det här. Vi har helt enkelt inte hela bilden klar för oss. Därför arbetar vi utifrån strategin att åstadkomma ständiga förbättringar genom hela projektet. Vi vet att det kommer att bli förändringar och det ställer också höga krav på leverantörerna. De måste vara mycket flexibla och ha möjlighet att göra förändringar på de nominerade artiklarna i takt med att vi uppdaterar designen. De måste vara engagerade och snabba i sin kommunikation så att vi inte tappar fart någonstans i leverantörskedjan. Det innebär att de i sin tur måste ha kontroll på sina underleverantörer. Vi behöver ju ha alla artiklar på plats för att kunna rulla ut en lastbil.
Minskat avtryck, ökad närhet
För Scania handlar en upphandling aldrig enbart om pris, poängterar Camilla Linderberg.
– Vi anlägger ett helikopterperspektiv där vi tar hänsyn till många parametrar – från pris till ledtider och tillförlitlighet, återkoppling, kvalitet och hållbarhetsarbete. Hållbarhetsfrågorna är mycket viktiga för oss och våra kunder. Vi har redan i dag en hållbarhetsranking för våra leverantörer och förbereder även ett djupare samarbete med våra leverantörer för att ytterligare få ner koldioxidavtrycken. Med tanken på omvärldsläget och i efterdyningarna av pandemin har Scania också börjat resonera i termer av närhet.
– Det innebär att vi fokuserar mer på leverantörer i våra närområden – och då menar jag inte bara i Sverige utan även i Europa. Vi är beroende av att ha leverantörer som kan leverera snabbt. De stigande logistikkostnaderna påverkar naturligtvis också.
Vi är verkligen ett tätt sammansvetsat team som tar oss an utmaningen tillsammans. Det har kommit väldigt mycket positiv energi ur det här projektet.
Jonathan Bardh
Projektledare/ Innesäljare Proton Engineering
Positiv energi
Teamet på Proton Engineering i Skillingaryd välkomnar utmaningen och ser positivt på förändringen. Det kommer att bli tempo – hela tiden, konstaterar Jonathan Bardh som är projektledare och innesäljare på Proton Engineering i Skillingaryd.
– Ändringarna kommer att bli fler, vilket innebär att serierna blir kortare. Det här är en utmaning för alla underleverantörer inom automotive, där vi ju har en tradition av att ligga och rulla på långa serier under lång tid. Produktutvecklingen kommer att pågå konstant. Om man inte håller tempot och ser trenderna så kommer man inte att vara med i loppet. Att kommunikationsförmågan är precis lika viktig som den tekniska och den produktionsmässiga kompetensen är något som Jonathan Bardh instämmer helhjärtat i.
– Vägen fram till en order är lång och den har präglats av många möten, förfrågningar och förhandlingar. Jag upplever att vår dialog med Scania präglas av öppenhet och ärlighet från båda håll och jag tror att det har varit betydelsefullt för vårt samarbete. Mitt ansvar är att vara länken mellan Proton Engineering och Scania och jag skulle vilja påstå att vi har kontakt nästan dagligen. Sedan har vi förstås en tät dialog internt här på Proton. Vi är verkligen ett tätt sammansvetsat team som tar oss an utmaningen tillsammans. Det har kommit väldigt mycket positiv energi ur det här projektet.